Avagy hogyan lehet vonzó a cafeteria egyszerre a fiatalok és a tapasztalt munkavállalók számára?
A munkaerőpiac változásai felgyorsultak, a munkakörök, szakmák dinamikusan változnak és újulnak meg. Mindez természetesen az álláskeresőket és a munkahellyel rendelkezőket is érinti, hiszen a munkáltató elvárásain kívül a leendő, vagy már meglévő munkaerő igényei is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A kiszámítható, stabil és valós perspektívát felmutató munkahely mindig vonzó lesz. Ehhez még hozzájárulhat egy jól kialakított cafeteria rendszer, amely nagyban segíthet a munkavállalók megtartásában és az új munkavállalók toborzásában egyaránt. Persze nagyon nehéz egységesen megtalálni azt a béren kívüli juttatási csomagot, amely mindenkinek megfelel. Főleg úgy, hogy a különböző generációk számára más-más szempontok érvényesüljenek. A cafeteria és juttatási rendszerek alakítása éppen ezért ma már nem lehet egységes: a különböző generációk és munkavállalói csoportok eltérő elvárásokat támasztanak, és ha egy vállalat nem tud megfelelően reagálni, könnyen elveszítheti a megbízható és tehetséges munkavállalóit. Ma már egyértelmű, hogy a vállalatok HR-esei komoly kihívások elé néznek. Éppen ezért most arra a kérdésre keressük a választ, hogy miként oldható fel a cafeteria-dilemma?

A cafeteria-dilemmáról dióhéjban
A munkaerőpiac folyamatosan formálódik, és a generációk közötti különbségek egyre nagyobb hatással vannak a vállalatok HR-stratégiájára, juttatási rendszereire és a munkáltatói márkaépítésre is. Miközben a fiatalabb munkavállalók számára a rugalmasság, a fejlődési lehetőségek és a vállalati értékek válnak kulcsfontosságúvá, az idősebb generációknak a stabilitás és a hosszú távú anyagi biztonság a hangsúlyosabb.
Az alapvető kérdés, hogy meg lehet-e felelni mindenkinek? A generációk közötti különbségek, sőt sokszor szakadékok áthidalása gyakran komoly nehézséget okoz a vállalatoknál, kis és nagy cégeknél egyaránt. Éppen ezért alaposan meg kell értenünk az egyes generációkat, munkavállalói attitűdjüket és persze azt is, hogy mit értékelnek egy adott munkahelyen.

Mi motiválja leginkább a munkavállalókat?
Nézzük, hogy a kutatások alapján melyek azok a juttatások, ösztönző körülmények, amelyek általában minden munkavállalót motiválnak. Azaz mi kell ahhoz, hogy jól érezzék magukat egy munkahelyen?
Ami a legfontosabb az természetesen a magasabb bér és a teljesítmény alapú bónusz. A béren kívül pedig kiemelt szerep jut a karrier lehetőségeknek, a rugalmas munkaidőnek és a különféle munkavállalói ösztönző programoknak. Motiváló lehet a pozitív munkahelyi légkör, a rendszeres visszajelzések is. A képzési programok, a szakmai fejlődés is része ennek a halmaznak. Sőt a munkavállalói elégedettség mérés, valamint az erős és jó munkáltatói márka jelenléte szintén hozzájárul ahhoz, hogy a dolgozók komfortosan érezzék magukat egy vállalatnál.
A generációk preferenciái is eltérőek
Az előbbiekben is említett generációk közötti különbség a munkaerőpiacon is meghatározó. Érdekes megfigyelni, hogy az egyes generációk számára mi a lényeges, ha az ideális munkahelyről van szó.
Baby Boomerek
A baby boomerek számára fontos a stabilitás, nem igazán szeretnek munkahelyet váltani, ezért hosszú időre terveznek a munkahelyükön. Értékelik a klasszikus munkahelyi értékeket és szívesen dolgoznak csapatban. Ez a béren kívüli juttatás tekintetében is megnyilvánul, hiszen a nyugdíj-előtakarékossági programok, egészségügyi juttatások és a szociális juttatások szerepelnek náluk első helyen.
X generáció
Az X generáció a baby boomerektől már eltérő preferenciákkal rendelkezik. Mivel ők a legszorgalmasabbak a generációk közül, ezért fontos számukra a szakmai fejlődés és az előrelépési lehetőségek. Ebből következően a képzések, továbbképzések támogatása náluk fontos tényező lehet. Nyitottak a rugalmas munkaidőre, a távmunkára, továbbá preferálják a családi juttatásokat.
Y generáció
Az Y generáció esetében már viszonylag elvontabb, vagy magasztosabb értékek is számítanak a munkahely kiválasztásakor. Ilyen például a társadalmi felelősségvállalás, azaz, ha munkahelyük valós társadalmi értékeket képvisel és felelős vállalatként viszonyul közös társadalmi célokhoz. A X generációhoz hasonlóan szeretnek fejlődni és tanulni, lelkesek az innovatív projektek iránt, fontos számukra a kreatív munkakörnyezet. Vonzó lehet az Y generációnak a wellness, a sportolási lehetőségek biztosítása, vagy a családi juttatások, programok. Szeretik maguk kiválasztani a cafeteria elemeket. Náluk is lényeges a home office és a kellemes munkakörnyezet.
Z generáció
A technológiai eszközöket értékelik a legjobban (laptop, tablet, okostelefon beszerzésének támogatása) és ezzel párhuzamosan a rugalmas munkaidőt és a távmunkát is. A mentorálás és visszajelzés, ugyanakkor a megfelelő szabadság is fontos számukra. Az összes munkaerőpiacon szereplő generáció közül az ő lojalitási szintjük a legalacsonyabb. Értékelik az önkénteskedést, azaz a közösségi szolgálatban való részvételt.

Fontosabb munkaerőpiaci trendek és kihívások
Mi tehetnek a munkáltatók ebben a sokféle igénnyel telített környezetben, ha szeretnének minden generáció számára kedvező ajánlatot, munkakörülményeket biztosítani?
Négy fontos trend rajzolódik ki a hazai munkaerőpiacon, amelyek meghatározzák a HR-döntéseket és a juttatásokat:
Generációk közötti különbségekkel összehangolt HR ajánlat
A fiatalabb generációk számára a rugalmas munkavégzés, a karrierlehetőségek és a vállalati értékek a legfontosabbak, míg az idősebbek inkább a stabilitásra és a nyugdíj-előtakarékosságra fókuszálnak.
A motivációs különbségek rugalmas HR megközelítést igényelnek
A fehérgalléros munkavállalók a fejlődési lehetőségekre és karrier kilátásokra helyezik a hangsúlyt, míg a kékgalléros munkavállalók továbbra is az alapfizetés és a műszakpótlékok alapján döntenek.
Kétarcú munkaerőpiac
Egyes szektorokban növekvő munkanélküliség, máshol továbbra is szakemberhiány tapasztalható. Ha egy vállalat nem reagál megfelelően, az elvándorlást eredményezhet, ezért a munkáltatói márkaépítés és juttatások kulcsszerepet kapnak.
Kommunikáció és empátia a vezetők részéről
Fontos a vezetői kommunikáció és az empátia fejlesztése annak érdekében, hogy a vezetők hatékonyan motiválhassák a különböző generációkat és egyensúlyban tartsák a munkavállalói igényeket, valamint a munkahelyi elvárásokat.
A vállalatok számára sok szempontból kihívást tartogat a munkaerőpiac jelenlegi gyors változása és jövője is. Számos tényezőt kell összehangolni: a generációk eltérő igényeit, a munkaerőpiac jelenlegi adottságait és helyzetét, valamint a saját elvárásokat is figyelembe kell venni.