A Mesterséges Intelligencia szerepe a munkahelyeken

A Mesterséges Intelligencia (MI) egyre inkább szerves részévé válik mindennapi életünknek, és rohamtempóban változtatja meg az iparágakat, a gazdaságot, valamint a társadalmat. Az MI terjedése természetesen számos aggodalmat is felvet, különösen a munkahelyek automatizálásának lehetősége miatt. Bár egyértelmű, hogy egyes munkakörök el fognak tűnni, az MI nem feltétlenül van negatív hatással a foglalkoztatásra. Hol tartunk most és mennyire veszélyezteti az emberek munkáját az új technológia? Vannak olyan területek, amelyekre nem lesz hatással az AI?


Miért pont most robbant be az AI?


A mesterséges intelligencia (AI) fejlődése az utóbbi években jelentős fejlődésen ment keresztül. Ami korábban csak a sci-fi filmekben vagy könyvekben volt elképzelhető, az mára a valóság. Az AI már most jelen van számos mindennapi élethelyzetben, mint például a digitális asszisztensek, az ajánlórendszerek vagy akár az önvezető járművek területén.


Jelenleg az emberiség évente annyi adatot termel, mint ezt megelőzően az emberiség történetében összesen. Az adatok ilyen formában nagyobb rendelkezésre állása, valamint a gépi tanulás és a neurális hálózatok területén elért előrelépések lehetővé tették az AI rendszerek számára, hogy összetett feladatokat hajtsanak végre. Ahogy az AI technológia tovább fejlődik és ezzel együtt az alkalmazási lehetőségei is egyre nőnek, várhatóan további áttöréseket fogunk látni olyan területeken is, mint az egészségügy, a környezetvédelem vagy a tudományos kutatás.


Aggódnunk kellene az AI terjedése miatt a munkahelyeken?


Az AI általános elterjedése és hatékonysága számos tényezőtől függ. Egyrészt az alapvető infrastruktúra és technológiai fejlettség elengedhetetlen. Másrészt az adatokhoz való hozzáférés és azok minősége is kulcsfontosságú. Azok a vállalatok és szervezetek, amelyek képesek megfelelő adatstruktúrát és analitikai eszközöket biztosítani az AI számára, nagyobb előnyre tehetnek szert a versenytársaikkal szemben.


Az AI már jelen van számos iparágban és területen. Az egészségügyben például rendkívül ígéretes lehetőségeket kínál a betegségek diagnosztizálásában és a terápiás kezelési tervek kidolgozásában. Az iparban az automatizálás és a prediktív karbantartás révén növeli a hatékonyságot és csökkenti a termelési költségeket. A logisztikában pedig az útvonaltervezés optimalizálása és a készletek kezelése vagy akár a szállítmányozás terén nyújthat további segítséget. Az üzleti világban is számos vállalat használja az AI-t például tartalomgyártásra, üzleti terminológiák vagy kategóriák osztályozására, hosszabb szövegek összefoglalására vagy előre definiált elemek felismerésére a dokumentumon belül, ezzel jelentősen felgyorsítva a munkavégzést. Az egyetlen terület, amely lassíthatja az AI előretörését, az az adatvédelem és biztonság kérdése.


A munka nem vész el, csak átalakul


Mindig is voltak olyan munkakörök, szakmák, amelyek a technológia és az emberiség fejlődése során átalakultak vagy megszűntek és a helyüket újak vették át. Erre számíthatunk a mesterséges intelligencia fejlődésével is.


Azokon a területeken, ahol az automatizáció már megjelent, a szakemberek nem számolnak jelentős változásokkal, hiszen amit eddig lehetett nagyrészt már automatizáltunk. Megfigyelhetők persze régiós különbségek az egyes iparágakban, de ha csak az autógyártásra vagy bármilyen gyártósori feladatra gondolunk, ott már nagyrészt végbement az automatizálás folyamata.


Hol számíthatunk az AI előretörésére?


A kreativitást általában „érinthetetlen” képességként, a technológiai változásokra kevésbé érzékeny területként tartjuk számon. A mesterséges intelligencia megjelenése azonban most ezt a területet is átformálja, bár nem úgy, ahogy például a gyártóipart. A generatív mesterséges intelligencia által leginkább érintett területek például a tartalomgyártás, kódolás vagy az ügyfélszolgálat, ügyféltámogatás (SSC). Ezekben a kreativitást vagy empátiát igénylő munkakörökben is vannak olyan ismétlődő feladatok, amelyeket ma már az AI segítségével, jól lehet automatizálni. Ilyen a videóvágás vagy a kódolásban a hibakeresés, az ügyfélszolgálat esetében pedig a felhasználói előzmények alapján a még inkább személyre szabott szolgáltatás ajánlás. Az automatizálás révén nem csak a hatékonyság növekedhet. Magasabb színvonalon láthatjuk el feladatainkat, több idő marad a kreativitásra vagy a sokszor hiányolt „emberséges bánásmódra”, empatikus hozzáállásra az ügyfélszolgálatok esetében. Az AI segítségével úgy optimalizálhatjuk és fejleszthetjük ezeket a munkaköröket, hogy közben megőrizzük a kreativitás és az emberi interakció fontosságát. Így a generatív AI sokkal inkább támogatja és kiegészíti az emberi munkát, semmint, hogy helyettesítené azt.


Reziliencia, munkakör digitalizáció és reskilling


Az elkerülhetetlen digitális transzformációs folyamatok és a mesterséges intelligencia térhódítása közben fontos kérdés a munkaerőpiaci reziliencia, az alkalmazkodóképesség a munkakör digitalizáció kérdésköre. Az AI területén való fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani ezzel az izgalmas és gyorsan változó technológiával. A munkavállalóknak és a vállalatoknak egyaránt fel kell készülniük arra, hogy az új technológiák és munkamódszerek hogyan formálják át a munkakörnyezetüket és a feladatköröket. A reskilling, azaz az átképzés kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy a munkavállalók megtalálják számításaikat a munkahelyen és kihasználhassák az új lehetőségeket. A digitális transzformáció, valamint a munkakörök digitalizációja pedig a vállalatok számára nyújthat megoldást arra, hogy hatékonyabban működjenek, ezáltal növelve versenyképességüket a piacon. Sok szakértő egyetért abban, hogy a mesterséges intelligencia nem fogja elvenni az emberek munkáját. Viszont azok az emberek, akik képesek jól használni az AI-t, könnyedén tudják majd helyettesíteni azokat, akik nem tudják használni a mesterséges intelligenciát.

KAPCSOLAT

Cím: 1134 Budapest, Dévai utca 19. VIII/811

E-mail cím: office[kukac]jobsgarden.hu

Mobil: +36 70 399 9557

+36 70 668 1682
(English speaking contact)